AccruviaAccruvia

Bolagsstämma — deadline och vad som ska beslutas

Kort svar: Årsstämman ska enligt aktiebolagslagen hållas senast 6 månader efter räkenskapsårets utgång — för ett bolag med kalenderår som räkenskapsår alltså senast 30 juni. På stämman fastställs bland annat resultat- och balansräkning, beslutas om resultatdisposition (utdelning m.m.) och ges ansvarsfrihet till styrelse och VD.

Alla aktiebolag måste hålla en årsstämma (även kallad ordinarie bolagsstämma) varje år. Enligt aktiebolagslagens 7 kap. 10 § ska årsstämman hållas inom sex månader från räkenskapsårets utgång. För de flesta svenska bolag, som har kalenderår som räkenskapsår, betyder det senast den 30 juni.

På årsstämman fattas flera obligatoriska beslut: fastställande av resultat- och balansräkning (baserat på den redan upprättade årsredovisningen), beslut om hur resultatet ska disponeras — det vill säga om och hur mycket som ska delas ut som utdelning eller balanseras i ny räkning — samt beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören för det gångna räkenskapsåret.

Ansvarsfrihet innebär att aktieägarna godkänner styrelsens och VD:s förvaltning under året och normalt avstår från att senare rikta skadeståndsanspråk för det som beslutats eller gjorts under den perioden — men bara om stämman haft korrekt och fullständigt underlag. Beviljas inte ansvarsfrihet kan det öppna för skadeståndstalan.

Årsstämman är alltså ett separat, tidigare steg än inlämnandet av årsredovisningen till Bolagsverket (som ska ske senast 7 månader efter räkenskapsårets utgång) — se artikeln om årsredovisningens deadline för den delen.

Vill du räkna på det själv?Öppna Simulatorn →
Källor
Bolagsverket: hålla bolagsstämma →

Senast faktagranskad: 2026-08-28

Artikeln är allmän information, inte individuell skatte- eller juridisk rådgivning för just ditt bolag.

Relaterade artiklar
Årsredovisning — deadline och förseningsavgifter 2026 →Styrelsens ansvar när bokföringen är utlagd på en redovisningsbyrå →